instagram
telegram

(چگونه بازدید از نمایشگاه را به یک موفقیت تبدیل کنیم)

مقدمه

نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان،بزرگترین نمایشگاه حرفه‏ای کتاب و رسانه در جهان ،هر سال در مهر ماه(ماه اکتبر) برگزار می شود.این رویداد فرهنگی برای خواندن تازه‏های نشر،شنیدن اخبار جدید،کسب تجربه،توسعه و کشف نو آوری ها،برنامه ریزی،گفتگو،آموختن در باره فن آوری نشر،آشنایی با ایده های نو،برقراری ارتباط با افراد جدید کاری در حوزه نشر می باشد. این نمایشگاه امسال از 16 الی 20 مهر ماه با حضور ناشران،نویسندگان،تصویرگران،موزعان ،آژانس های ادبی و سایر عوامل نشر از 111 کشور جهان، از جمله ایران، برگزار می شود.همه ساله از کشور عزیزمان ایران بیش از 100 نفر در این نمایشگاه شرکت می کنند و از این طریق بیش از هزار عنوان کتاب ایرانی در عرصه مهم بین المللی معرفی می شود. آژانس ادبی و ترجمه پل با بیش از 10 بارسابقه شرکت در این نمایشگاه، امسال نیز با داشتن غرفه اختصاصی در سالن کپی رایت نمایشگاه(سالن صفر شش میز Top 10) برای معرفی آثار برتر ناشران و نویسندگان ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت شرکت می کند. این خانه جهت کمک به آندسته از ایرانیان علاقمند شرکت در نمایشگاه ،راهنمای زیر را تهیه و تقدیم می دارد.


میهمان افتخاری


هر سال یک کشور به عنوان میهمان افتخاری نمایشگاه تعیین می گردد و قابلیت های صنعت نشر،کتاب و سایر ظرفیت های فرهنگی آن کشور در قالب برنامه های ویژه به مخاطبین نمایشگاه معرفی می شود. میهمان ویژه امسال نمایشگاه، کشور فنلاند می باشد.با اینکه این کشور برای معرفی خود در فضاهای مختلف نمایشگاه حضور پیدا می کند ولی محل استقرار اصلی آن روبروی فضای باز،طبقه اول تالار گفتگوی یک(f/1) می باشد.امسال فرصت مناسبی برای شرکت کنندگان در نمایشگاه فراهم آمده است تا با بازار نشر و کتاب فنلاند بخوبی آشنا شده و برای حضور موفق در این بازار برنامه ریزی نمایند.

چرا در نمایشگاه فرانکفورت شرکت می کنیم؟


1-امکان مشاهده و ملاقات جمع کثیری از دست اندرکاران صنعت نشر جهان در یک مکان
2-کشف فرصت هایی در حوزه جدید کاری
3-درک و شناخت روندها و جریان های تازه در صنعت نشر
4-کسب آگاهی در باره محصولات و فنون تازه برای موفقیت در حرفه خود
5-شرکت در آموزش های حرفه ای و آکادمیک ارایه شده در نمایشگاه
6-ارتباط با افراد تازه و توسعه ارتباط و احداث پل هایی برای آینده
7-دانستن تازه هایی در باره بازارهای مهم نشر در جهان
8-آشنایی با امکانات و فرصت های ویژه ارایه شده در مورد میهمان ویژه نمایشگاه

چه کسانی به نمایشگاه می آیند؟


شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال را می توان به 4 دسته تقسیم کرد:
الف-غرفه داران(Exhibitors):
ناشران یا سایر عوامل نشر که در نمایشگاه غرفه اجاره می کنند.تعداد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه امسال بیش از7500 شرکت انتشاراتی از 111 کشور جهان می باشند.
ب-آژانس های ادبی(Literary Agency):
که برای مبادله کپی رایت آثار(کتاب،تصویر،ترجمه،فیلمنامه….) در نمایشگاه حاضر می شوند. امسال بیش از 300 آژانس ادبی برای گفتگو جهت تبادل کپی رایت کتاب ها از کشورهای مختلف به نمایندگی از نویسندگان و ناشران در سالن صفر شش کنار هم جمع می شوند.آژانس ادبی و ترجمه پل تنها شرکت کننده ایرانی است که در این سالن دارای میز اختصاصی است.
ج-بازدیدکننده ها(Visitors):
بازدید کنندگان شامل نویسندگان،تصویرگران،مترجمان و سایر عوامل اجرایی و اقتصادی نشر
می باشند که جهت بازدید،مذاکره و ملاقات به نمایشگاه می آیند تعداد آنها در نمایشگاه امسال بیش از 280000 نفر برآورد می گردد.
د-روزنامه نگاران(Journalists):
برای پوشش خبری نمایشگاه بیش از 1000 خبرنگار و روزنامه نگار در نمایشگاه حضور خواهند داشت

مقدمات و ملاحضات


1-ثبت نام
نمایشگاه فرانکفورت معمولا بعد از اتمام هر دوره از نمایشگاه برای دوره دیگر ثبت نام می کند.این ثبت نام با توزیع بروشور حاوی شرایط و فرم های ثبت نام در ایام نمایشگاه و یا توزیع آنها در نمایشگاه های کتاب در سایر کشورها در طول سال(مثلا نمایشگاه تهران در اردیبهشت ماه) به طور حضوری ثبت نام می کند.ثبت نام بصورت آنلاین در سایت نمایشگاه با دانلود فرم های ثبت نام از سایت و تکمیل و امضا و فاکس آن به مسول ثبت نام نمایشگاه انجام می پذیرد.برای استفاده از تخفیف های ثبت نام بهتر است از 6 ماه مانده به زمان نمایشگاه،ثبت نام انجام گیرد.اگر می خواهید بعنوان بازدید کننده (visitor) شرکت نمایید باید فرم بازدیدکننده و اگر می خواهید بعنوان غرفه دار(Exhibitor) شرکت کنید،فرم غرفه دار را تکمیل می نمایید.لیست قیمت های هر کدام در سایت نمایشگاه موجود می باشد.
2-پرداخت ها
تقریبا یکماه بعد از ثبت نام، پیش فاکتور(invoice) به آدرس شما پست می شود که حدود 30 درصد از هزینه را از شما طلب می کند که باید به شماره حساب اعلام شده واریز نمایید.یک ماه مانده به ایام نمایشگاه فاکتور تسویه حساب به همراه مدارک لازم مثل بروشور نمایشگاه،بلیط ورودیه و سایر اطلاعات لازم برایتان پست می شود.تسویه حساب تا انقضای وقت اعلام شده در فاکتور باید انجام گیرد.
3-دعوتنامه
دعوتنامه نمایشگاه بعد از ثبت نام و پرداخت پیش پرداخت از طریق ایمیل برایتان ارسال می شود.
4-گرفتن وقت مصاحبه برای دریافت ویزا
با مراجعه با سایت سفارت آلمان در ایران باید با توجه به وقت‏های اعلام شده برای مصاحبه ثبت نام شود.معمولا زمان گرفتن وقت مصاحبه و مراجعه به سفارت از طریق ایمیل به شما اعلام می گردد.
5-گرفتن ویزا
برای گرفتن ویزا باید با تهیه مدارک اعلام شده در سایت سفارت بهمراه دعوتنامه در وقت تعیین شده برای مصاحبه اقدام نمایید.
6-رزرو بلیط هواپیما و هتل
بهتر است حداقل دو ماه مانده به نمایشگاه بلیط هواپیما و هتل رزرو شود.برای این منظور به آژانس های مطمئن در ایران مراجعه فرمایید.
7-تنظیم قرار ملاقات
شرکت کنندگان در نمایشگاه معمولا وقت ملاقات های خود را از قبل تعیین می نمایند و جدول ملاقات های آنها تا یکی دو هفته مانده به ایام نمایشگاه بسته می شود.بهتر است حداقل از دو ماه مانده به ایام نمایشگاه شما نیز قرار ملاقات هایتان را با طرف هایی که می خواهید مذاکره یا ملاقات کنید،تنظیم نمایید. برای آشنایی با بازدیدکنندگان و سایر شرکت کنندگان در نمایشگاه و برای برقراری ارتباط با آنها از بخش who’s who سایت نمایشگاه استفاده کنید.برای ثبت نام در سمینارها و برنامه های فرهنگی نمایشگاه می توانید به آدرس: www.book-fair.com/calender مراجعه و ثبت نام نمایید.برای اطلاع از محل و شماره غرفه هاییکه می خواهید بازدید کنید، به کاتالوگ آنلاین نمایشگاه مراجعه شود.
8-تهیه کاتالوگ و بروشور
برای معرفی آثار خود و خودتان حتما کارت ویزیت و کاتالوگی حاوی معرفی موثر آثارتان به زبان انگلیسی از قبل تهیه نمایید.

رویدادهای فرهنگی(Events)


در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مراسم و برنامه های مختلف فرهنگی و ادبی توسط خود نمایشگاه و شرکت کنندگان ترتیب داده می شود.شرکت در برنامه هایی که خود نمایشگاه ترتیب می دهد با ثبت نام قبلی و پرداخت هزینه امکان پذیر است.اما برنامه هایی که خود شرکت کنندگان در غرفه های خود و یا اتاق های گفتگو ترتیب می دهند معمولا رایگان است.این برنامه ها شامل رونمایی کتاب،سخنرانی و میزگرد،بحث و مناظره،قرائت آثار نویسندگان توسط خود آنها،کارگاههای متنوع آموزشی و سمینارها می باشند. امسال حدود 300 برنامه توسط خود نمایشگاه و صدها برنامه دیگر توسط شرکت کنندگان در نمایشگاه برگزار خواهد شد. جهت اطلاعات بیشتر از برنامه ها به سایت نمایشگاه www.book-fair.com بخش Eventss مراجعه کنید.

مراکز(Centers)

انواع فعالیت ها برای برآوردن نیاز افراد مختلف در نمایشگاه ارائه می شود.این فعالیت ها در مراکز و محل های خاصی در نمایشگاه اتفاق می افتد که اهم آنها به شرح زیر است:

1-مرکز موزعان و کتابفروشان(سالن 4 صفر)


محل اصلی ملاقات با فروشندگان و موزعان بین المللی کتاب که تقریبا 16 درصد کل بازدیدکنندگان از نمایشگاه را تشکیل می دهند.خدماتی که در این مرکز ارائه می شود عبارتند از:
-برگزاری جلسات آموزشی و کارآموزی ویژه کتاب فروشان -نمایش غرفه های مختلف ویترین کتابفروشی
-برگزاری مسابقه -تخصیص میزهای ویژه برای مذاکرات حرفه ای بین کتابفروشان
-کمک به برگزاری سفرهای گروهی در آخر نمایشگاه

2-مرکز ویژه مبادله کپی رایت(سالن 6 صفر)


محل ملاقات و مذاکرات آژانس های ادبی و یا نمایندگان فروش کپی رایت ناشران جهت خرید و فروش کپی رایت کتاب،فیلم و سایر محصولات نشر می باشد.ورود به این سالن و ملاقات با آژانس های ادبی فقط با قرار قبلی امکان پذیر است. همه ساله آژانس های ادبی از کشورهای مختلف با اجاره میز در این سالن و تنظیم قرار ملاقات های مختلف با ناشران و سایر عوامل نشر نسبت به مبادله رایت اثار اقدام می کنند.

3-مرکز ویژه مصور سازی و عکاسی(سالن 3 صفر)


در این مرکز تصویر گران برای فروش کپی رایت تصاویرشان و همچنین مذاکره با ناشران در این محل با همدیگر ملاقات می کنند.

4-مرکز ترجمه و ادبیات(سالن 5 صفر)


محل ملاقات و مذاکره نویسندگان و مترجمان با ناشران و سایر عوامل نشر

5-مرکز کتابخانه های بین المللی(سالن 2/4)


این سالن ویژه کتابدارن و شرکت های ارایه کننده خدمات به کتابخانه ها می باشد و بیشتر حاوی اطلاعات تخصصی کتب دانشگاهی و آموزشی می باشد.

6-مرکز تجارت و رسانه(سالن 2/4)


این مرکز ویژه نشر الکترونیک می باشد.در این مرکز عوامل نشر الکترونیک جهت قراردادهای حرفه‏ای با همدیگر ملاقات و مذاکره می نمایند.همچنین کارگاه های آموزشی و جلساتی در خصوص آموزش و نحوه ورود به این عرصه بزرگ تجاری و فرهنگی برگزار می شود.

7-مرکز تبادل کپی رایت فیلمنامه و فیلم های اقتباسی(سالن 6 صفر)


این مرکز که در 5 سال اخیر در نمایشگاه کار خود را آغاز کرده است در سالن ویژه ای در کنار سالن کپی رایت برگزار می شود.در این سالن نویسندگان و تهیه کنندگان و کارگردان های سینما از نقاط مختلف جهان جهت خرید رایت آندسته آثاری که قابلیت اقتباس برای تولید فیلم را دارند با همدیگر ملاقات می کنند.همچنین در این سالن بعضی نویسندگان اثر خود را در حضور تهیه کنندگان فیلم روایت می کنند.

8-مرکز ویژه آشپزی و سرگرمی(فضای باز)


مرکز ویژه برای نمایش و معرفی کتاب ها در موضوع غذا،نوشیدنی ها،دکوراسیون و تفریح و سرگرمی می باشد.علاوه بر نمایش کتاب برنامه های دیگری نیز در این سالن اجرا می شود.

تالارهای گفتگو(Forums)


تالارهای مهم گفتگوی امسال نمایشگاه عبارتند از:
1-تالار کتاب های شنیداری و کتاب های داستانی(سالن 1/4)
2-تالار آموزش(سالن 2/4)
3-تالار گفتگو(سالن 1/5)
4-تالار کتاب کودکان(سالن1/5)
5-تالار تولید در نشر(0/4)
توجه :برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های تالارهای گفتگو به آدرس www.book-fair.com/forums مراجعه کنید.

اطلاعاتی در مورد سالن های نمایشگاه


الف-ساختمان شماره 3
1-سالن 0/3
1-1 غرفه های ناشران در موضوع کودک و نوجوان و کمیک استریپ
1-2 تالارهای گفتگو در موضوع کتاب کودک و نوجوان
1-3 محل اجرای برنامه های جنبی در موضوع کودک و نوجوان و کمیک
2-سالن 1/3
1-1 غرفه ناشران در موضوع کتاب های داستانی و غیر داستانی
1-2 غرفه گروهی کتاب های موسیقی
1-3 غرفه گروهی آژانس های تصویرگری و عکس
1-4 غرفه ناشران در موضوع کتب دینی
1-5 غرفه ناشران در موضوع کتب جهانگردی و توریسم
1-6 غرفه ناشران در موضوع نمایش
ب- ساختمان شماره 4:
1-سالن 0/4
1- 1 مراکز فعالیت های مربوط به خدمات تجارت کتاب و تالارهای گفتگو در باره تولید کتاب
1-2 نمایش کتاب های تاریخ گذشته و حراجی
1-3 نمایش وسایل و تجهیزات مدرن چاپ و نشر
2-سالن 1/4
2-1 غرفه ناشران کتاب های داستانی و غیرداستانی
2-2 غرفه گروهی ناشران کتاب های شنیدار
2-3 تالار گفتگوی کتاب های شنیداری
2-4 بخش تصویرگران
3-سالن 2/4
3-1 غرفه ناشران دانشگاهی و آکادمیک
3-2 غرفه ناشران آموزشی
3-3 محل اجرای برنامه های جنبی در موضوع ادبیات بین الملل
3-4 محل برگزاری برنامه های جنبی ویژه کارشناسان و اهالی رسانه
3-5 تالار گفتگو در موضوع آموزش
ج- ساختمان شماره 5
1-سالن 0/5
1-1 غرفه ناشران بین المللی
1-2 غرفه ناشران بین المللی
د ساختمان شماره 6
1-سالن 0/6
1-1 اژانس های ادبی
2-سال 1/6
1-2 سالن ناشران بین المللی
ر-فضای باز
1-سالن صفر
1-1 رسانه و سرگرمی
1-2 سنمای اقتباسی از رمان ها
2-سالن1
2-1 مرکز مطبوعات و رسانه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 18 − هشت =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.