نیاز سنجی  و مخاطب شناسی در بازار نشر بین الملل

نیاز سنجی  و مخاطب شناسی در بازار نشر بین الملل ،بویژه در حوزه مبادلات کپی رایت و ترجمه، از جمله دغدغه های ناشران و آژانس های ادبی فعال در اقتصاد نشر جهانی برای همسویی با  روندهای موضوعی غالب در بازار و تولید و عرضه آثار بومی مناسب با توجه و ذائقه بازار نشر جهانی است.

عوامل فعال و موثر در بازار مبادلات کپی رایت در اقتصاد نشر بین الملل از این طریق می توانند سیاست ها و برنامه های تولید ، عرضه و بازار یابی برای مبادلات رایت آثار خود را ساماندهی کنند.از این رو همه ساله موضوعات مورد استقبال در حوزه های مختلف تولید و نشر کتاب توسط کارشناسان نشر بین الملل مورد احصا قرار می گیرد تا تصویر روشنی از توجه و علاقه مخاطبین به کتاب ها و تغییر و تحول این روند در بازه زمانی بدست آید  تا عوامل تولید و نشر برنامه های تولید و عرضه کتاب  را در راستای پاسخ به نیاز و ذائقه مخاطبین و بازار نشر بین الملل هدایت شوند.

امسال نیز، همزمان با شروع سال جدید، کارشناسان نشر بین الملل با بررسی و استناد به روند های غالب موضوعی در کتاب ها با موضوعات،زبان ها و گروه های سنی مختلف در بازه زمانی سال ماضی، پیش بینی هایی را برای استقبال های احتمالی مخاطبین از موضوعات مختلف در سال آتی گمانه زنی می کنند.

نظر به استقبال برخی از ناشران و عوامل دیگر نشر داخلی کشور برای  حضور در بازارهای بین المللی نشر و ورود به عرصه های  کسب و کار در اقتصاد نشر جهانی، بویژه مبادلات کپی رایت و ترجمه،به نظر می اید اطلاع رسانی در خصوص مخاطب شناسی و نیاز سنجی در بازارهای بین المللی نشر می تواند در کمک به نشر داخلی برای ورود هدفمند و مطالعه شده در بازار نشر جهانی مفید فایده قرار گیرد.

یکی از حوزه هایی که نشر داخلی ما حرفی برای گفتن در بازارهای بین المللی نشر می تواند داشته باشد،کتاب های کودک و نوجوان و تصویرگری است.تعداد کپی رایت های ترجمه و تصویرگری ایرانی مبادله شده با ناشران خارجی در سال های اخیر و همچنین توفیق تصویرهای مختلف ایرانی در کسب افتخارات بین المللی گواهی بر این ادعا می باشد.لذا داشتن اطلاعات مفید از موضوعات مرتبط با مخاطب شناسی و نیازسنجی در این حوزه می تواند در ارتقای فعالیت های مرتبط با حضور نشر کودک و نوجوان ایران در بازارهای بین المللی نشر کمک نماید.

مجله  پابلیکیشینگ پیرسپکتیو[1]  با استناد و استفاده از نقطه نظرات کارشناسان نشر بین الملل و همچنین بررسی  کتاب های پرفروش کودک و نوجوان،بویژه در حوزه مبادلات کپی رایت،پنج موضوع مورد توجه و استقبال بازار جهانی نشر در کتاب های کودک و نوجوان برای سال آتی گمانه زنی کرده است:

الف- کتاب های داستانی که شخصیت /شخصیت های اصلی آنها دختران یا زنان باشند.کودکان ،اعم از دختر یا پسر، به خواندن کتاب هایی که شخصیت اصلی آنها از جنس مونث هستند علاقه زیادی نشان می دهند و پیش بینی می شود این رویکرد در علاقه بچه ها رشد خواهد داشت.گواه این ادعا قرار گرفتن کتاب های کودک با شخصیت های مونث انتشارات اسکولاستیک و سیمون  اند شوستر در صدر کتاب های پرفروش سال گذشته می باشد.

ب-کتاب های غیر داستانی مناسب علاقه و سطح سواد بچه ها که اطلاعات مفیدی از مسائل و مشکلات شهروندی و اجتماعی را برای بچه ها آموزش می دهند.کتاب هایی که با متون ساده و شیوا بچه ها را نسبت به کسب آگاهی و اطلاع از موضوعات پیرامونی مطلع می سازند.از مطالب مربوط به آب و هوا و محیط زیست گرفته تا موضوعات مربوط به معضلات اجتماعی و فرهنگی در جهان. علاقه بچه ها به داشتن درک درست از پدیده ها و مشکلات اجتماعی و محیطی توجه را آنها را به خواندن کتاب ها با موضوعات مرتبط افزایش داده است.

ج-مجموعه کتاب های تصویری و داستانی که شخصیت های اصلی آنها شخصیت های کارتونی و یا تلویزیونی خلق شده ویژه نسل آنها می باشد، از جمله دیگر کتاب های کودک و نوجوان هستند که مورد توجه بچه ها قرار گرفته اند.

د-کتاب های داستانی یا غیر داستانی که شخصیت های اصلی آنها موجودات خیالی و جادویی هستند نیز از جمله موضوعات مورد استقبال بچه ها برای خواندن در زمان اکنون قرار گرفته است.بچه های امروزی دوست دارند جهان ناشناخته را با همزاد پنداری با شخصیت های خیالی کشف و فهم کننند.

ر-مجموعه کتاب های کار که به بچه ها(به ویژه نوجوانان) امکان تجربه  آموخته ها و دانسته هایشان را می دهند نیز در دسته کتاب های مورد استقبال در سال آتی پیش بینی می شود.

[1] .Publication Perspectives

 

 

 

 

 

 

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.